Communicatie

Een succesvolle verandering is een samenspel van alle belanghebbenden. Communicatie is daarbij cruciaal. Alle belanghebbenden willen weten wat de verandering voor hen betekent. Klanten, medewerkers, leveranciers, omwonenden etc. willen het liefst op een open en eerlijke manier geinformeerd worden en de mogelijkheid hebben om te reageren en (in bepaalde gevallen) meebeslissen. De betrokkenheid - en daardoor de kans op succes - neemt hierdoor aanzienlijk toe.

De ontwikkelingen rondom nieuwe media en internet gaan in volle vaart door. Het belang van internet wordt steeds groter. Als we niet oppassen wordt een organisatie geleid door deze ontwikkelingen en kan ze niet of moeilijk zelf meer sturen. Het zogenoemde 'sneeuwbaleffect'. Je kunt gebruik maken van de sneeuwbal door op de hoogte te zijn van nieuwe ontwikkelingen en deze toe te passen. De ontwikkelingen op het gebied van Sociale netwerken kunnen bijvoorbeeld bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe markten voor een organisatie.

 

Great communicators have an appreciation for positioning. They understand the people they're trying to reach and what they can and can't hear. They send their message in through an open door rather than trying to push it through a wall.
John Kotter